Citat:
Originally posted by glennj@Jul 10 2008, 13:40
Patrikweb:
Citat:
Dom mail jag haft med RIPE så har svaret varit:
They can charge for services associated with administering
addresses but they should not be charging for IP addresses
themselves.
|
Du skojar?
Har du suttit med den informationen från RIPE hela tiden?
Ta och börja om från början, och läs igenom dina inlägg en gång till.
Eller missar jag något?
Allt vi pratat om rör sig endast om prispolitik trots allt, det är bara den du vänder dig emot?
Du är helt enkelt emot att andra företag tar mer betalt än vad du gör?
Vad händer om ngn aktör sänker sina priser och tar mindre betalt än dig?
Gör det dig oseriös då? Eller kan du kanske motivera det med att du har bättre grejor och större kompetens?
Offtopic, htiawe:
Citat:
det finns alltid någon gång på Fidonet som någon sade något annat.
|
Du väckte härliga minnen där
|
Det jag är emot att många tar betalt per IP som en extra tjänst, och i många fall inte som en administrativavgift i slutändan.
"but they should not be charging for IP addresses themselves." och det kallar jag att man gör när man tar betalt per IP som månadkostnad.
Det skulle varit en sak om det om man debiterade en rimlig kostnad per IP serie och inte per IP. Om en kund vill ha 5IP så är det ju rimligt att kunden får en /29, och inte blir debiterat x 5. Är ju ändå bara 1 space leverantörer hanterar. Eller varför skulle kostnaden bli mer för en /28
Jag är emot att leverantörer tar betalt per IP som i många fall ger en mer vinst än som man kan räkna som rimligt administrativa kostnader. Samt är emot att kunna kalla det adminstrativakostnader när flera IP ändå blir samma kostnad i många fall för leverantören.
Jag skulle tycka det är bra om fler slutade ta betalt för IP på ett sådant dåligt och halvt oseriöst sätt.
Ingen här har ens kunnat motivera i verkligheten varför en /28 skulle behöva bli dyrare än en /29. Bara med massa påhitt att behöva byta utrustning och annat påhitt.
Bara för att anställda kanske dricker kaffe när dom arbeter med IP så kan dom ju inte motivera att dom måste ta mer betalt för IP pga det kostar el för kaffebryggaren och kaffet.
Sedan vad andra företag tar för övriga tjänster skiter jag i, bara att jag kanske har en åsikt att det är dyrt eller svindyrt.