Citat:
Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:
Originally posted by -Terabyte@Jul 10 2008, 09:09
Citat:
Originally posted by -jonasb76@Jul 10 2008, 08:50
Du har fortfarande inte backat upp dina påstående. VEM tar en MASSA månadskostnader för IP-addresser?
|
Ta t.ex. NetCamp. Direkt från deras prislista: Hantering av 1 extra ip-adress 100 kr/månad.
|
Jag får hålla med. Det var mindre billigt. Dock så verkar deras colocationtjänst lite dyrare än genomsnittet.
Man får hoppas det inte tar lika mycket betalt om man behöver /28 eller /27 eller ännu större.
Finns det mer?
|
FSDATA? Om jag inte minns fel även Crystone även om dom tagit bort pris för extra tjänster nu på deras nyaste sida.
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe
Eftersom patrikweb rekommenderade mig att kontakta RIPE så gjorde jag det. Följande svar fick jag idag:
Dear Per,
No there is no specific rules it is up to the ISPs to decide how to handle this.
With kind regards,
David Hilario
Customer Services RIPE NCC
Is there any regulations regarding how service providers can charge
for extra ip addresses?
---------------------
Då känns det också som att det inte spelar någon som helst roll vilka mail som patrikweb säger sig ha sett.
|
Var en rätt kort fråga du frågade dom, att dom inte bryr sig om hur dom sköter det är ju en sak. Du skulle frågat vad som får räknas som rimligt och att dom får sälja IP som tjänst för att göra vinst.
Samt kan ju vara intresant och fråga om det kan vara rätt ta olika betalt för en /28 mot en /29 fast kostnaden är samma för företaget.
Dom mail jag haft med RIPE så har svaret varit:
>>>> They can charge for services associated with administering
>>>> addresses but they should not be charging for IP addresses
>>>> themselves.