Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-10, 09:56 #104
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Terabyte - ja, jag tycker fortfarande att det är alldeles självklart att en ip-adress inte är gratis för leverantören och därmed inte borde vara det för kunden. Vad den skall kosta, om den skall debiteras separat som en administrativ kostnad på några kronor per år eller per månad, ja, det bestämmer leverantören.
Du har uppenbarligen inte läst mina tidigare inlägg där jag förklarat vilka kostnader jag tycker är förknippade med administrationen av ip-adresser och hanteringen kring denna. Så jag gör en kort sammanfattning:
1. Ansökningskostnader till RIPE
2. Avgifter till RIPE
3. Registerhållningskostnader (databaser skall skapas och underhållas)
4. Routrar och switchar skall köpas in, administreras och bytas ut regelbundet
5. Support skall lämnas till kunderna och kunder med fler ip-adresser tenderar att dra en gnutta mer support
6. Rutiner för alla delsystem, även dessa, skall upprättas och underhållas
7. Personal skall utbildas regelbundet
8. M.m. m.m.
Att tro att detta inte kostar pengar är ju befängt. Att inte ta betalt för det är lika befängt.
Man kan sedan diskutera hur mycket det de facto kostar, men det åtgår säkert några tiotusentals kronor per år i vår verksamhet för detta ändamål.
En del lär baka in dessa kostnader i andra avgifter och en del försöker säkert debitera för de direkta kostnaderna, antingen med en månadsavgift, en engångsavgift eller både och.
Vi har hittills inte debiterat för några ip-adresser, men jag har full förståelse för dem som debiterar för det, för kostnaden finns där.

...

Men den intressanta frågan kan då vara varför har inte ni debiterar för IP? Är det för att kostnaden är så lite i det stora hela? Eller att ni tycker att ni ändå får in så mycket pengar på själva tjänsten och att det bara löjligt att ta betalt extra för IP?
Vi har inte ställts inför en kund som behöver så många ip-adresser att det känns motiverat att debitera extra för det. Vi anser våra kostnader vara reltivt små, men jag skulle inte vilja säga att det är löjligt att ta betalt för det.

Vi har i dagsläget inte några planer på att börja debitera för de extra kostnaderna ip-hanteringen innebär, men jag skulle överväga det om vi fick en kund som plötsligt vill ha betydligt fler ip-adresser än genomsnittskunden.

Definition av vår genomsnittskund:

1. I webbhotellsdelen förbrukar genomsnittsnittskunden 0,05 ip-adresser, och det som drar upp snittet är de som har SSL

2. Bland co-location och dedikerade servrar förbrukas ungefär 1,5 ip-adresser per kund.

Vi har således inte några storförbrukare och de nät vi disponerar idag räcker sannolikt ett år eller mer därtill innan vi behöver fler adresser...