Citat:
Originally posted by patrikweb@Jul 9 2008, 20:39
Nej för Telia gör faktiskt en sak rätt, dom tar endast ut en ansökningavgift som är en engångskostnad. Alltså ingen månadkostnad eller en kostnad som beror på antal IP.
|
Och vad kostar Telias tjänster? Precis, gungor och karuseller. Har man låga priser på en tjänst så har man inte marginalerna till att dela ut ipadresser hur som helst (och det gör inte Telia, de är rätt noga med att kolla upp vad man exakt ska använda adresserna till) eftersom det skulle bli en j-vla massa jobb och inte 1 timme per dag för 1 anställd - där pratar du fortfarande litet företag. Dessutom om du får adresser från Telia så är det DU som får sköta administrationen själv. De ger dig en range och frågar om du eller de ska sköta DNSen. Sköter de DNSen så kräver de att få ändringar i ett speciellt format (om man inte råkar få tag i den enda som är lite hjälpsam där) och det är fortfarande du själv som måste ha koll på vad du begär.
På de flesta företag med fler än 5 anställda så brukar det vara så att man har arbetsroller t.ex. kundsupport, serverdrift osv. Kundsupporten mekar sällan med servrar. Där jag jobbar nu så får jag en beställning/ärende från säljare/kundtjänst, behöver jag sen en ipadress för att kunna utföra jobbet, t.ex. om det är en ny server, så måste jag beställa en ip-adress och DNS-inlägg från nätavdelningen och så fungerar det på fler ställen - troligtvis de flesta. Så måste det vara om man är fler anställda än vad du kan räkna på en hands fingrar för den mänskliga faktorn gör att saker och ting annars glöms bort eller slarvas med pga. lathet osv. Det har jag varit med om tidigare och då har man till slut ingen koll på vem som gjort vad och vem som använder vad.
Det är som sagt en jävla skillnad att köra solo mot att jobba strukturerat med kollegor men vill du komma till dina egna kostsamma insikter så varsågod.