Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-10, 08:34 #25
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:

Nu vet jag inte exakt vad som hänt...men...du kan ju inte på allvar mena att det är okej att skicka ut 188 mail till samma adress, egentligen oavsett om det är hon/han själv som har försökt att registrera sig på Blip, det bör väl vara själva definitionen på SPAM, skulle nu 188 registreringsförsök göras som INTE kan bekräftas så bör det väl rimligtvis finnas en spärr för det i systemet, jag kommer ihåg en tråd för inte så länge sedan där Binero (tror jag det var) skickat ut sitt nyhetsbrev i väldiga upplagor, vilket väl rimligtvis får anses som spam, även om alla som fick det hade skrivit upp sig på att få det.
Förlängningen av det du säger skulle annars bli att om man bara angett sin e-postadress någonstans så är det okej att skicka vad som helt till den, från vem som helst...
...men det var kanske bara svårt att svälja stoltheten och erkänna att du hade fel...

Så Gummianka vart menar du att definitionen ska ligga? när är det bara ett utskick? och när är det spam? såvitt jag vet finns ingen definerad gräns för detta, med det säger jag inte att jag tycker det är rätt att blipp inte har nånform av registreringsfilter som tillåter max 1 konto per person, eller åtminstone ett filter som säger att var konto bara får ett registreringsmail. Du skriver också " jag kommer ihåg en tråd för inte så länge sedan där Binero (tror jag det var) skickat ut sitt nyhetsbrev i väldiga upplagor, vilket väl rimligtvis får anses som spam, även om alla som fick det hade skrivit upp sig på att få det. " Varför menar du att detta skulle vara spam? det du säger i förlängningen nu är ju att om tillräckligt många är intresserade av att få nyheter/info utskickat från ett företaget, så blir det automatiskt spam i dina ögon? Dessutom tycker jag aktiveringsmail som alltså är beställde aldrig borde kunna klassas som spam, eftersom att nån ändå har försökt att använda denna email i blips system, det vore ju omöjligt för site-ägare att veta ifall det handlar om en schysst adress som det är OK att skicka registreringsmail till, eller om det är en fake-signup med någon annans email.

Citat:

Enligt datalagen är de som tillhandahålelr en databas tvungen att svara på kontakter, inklusive e-mail, från personer som anser sig hamnat i deras databas på felaktig grund. Man är tvången att plocka bort den information som finns.
Enligt Lag om elektroniska anslagstavlor är sidägare, ellre dennes ersättare, pliktig att ha viss tillsyn av sådan. Eftersom Blip är uppbyggd som ett community hänfaller sidan under den lagen.
Sedan kan jag, av egen erfarenhet, berätta att Jan Scherman är en mycket seriös person som alltid läser och besvara det man skickar till honom.
Blips fel är att de inte vidtar rättelse efter det att kedi tillskrivit dem Ett andra fel att man inte reagera på många förfrågningar om bekräftelsekod.
Sedan en sak till. Jo; jag är väl insatt i lag och förordningar och har stor kompetens i vad jag uttaler mig om.

Angående Blips & dess ägare så tror jag säkerligen att dom sitter på kompetens, dock anser jag inte att dom har missskött sitt jobb bara för att dom ännu inte har tagit bort er info ur databasen, om jag minns rätt nu så fick Kedi dessa mail på lördag, och skrev alltså på onsdag, det är fullt möjligt att Blip / Jan helt enkelt inte har kommit så långt i sin (vad jag antar oändliga) mail skörd. Sen angående filter kan jag som sagt bara hålla med.

Din kunskap i lag vill jag inte uttala mig mer om än att jag vill minnas en gammal tråd där du menar att en person i detta forum skulle kunna bli stämd för att ha skrivit "Evangelisten" i en ren gissning på ditt lösenord (tråden handlade alltså om en en attack mot någon av dina/era sidor) jag vill minnas att det debaterades om hur någon hade tagit sig in på er sida?

Sen till sist, om du/ni inte använder blip, eller blipvilles tjänster, så är det väl så oändligt mycket lättare att helt enkelt blockera deras utskick, och slippa se styggelsen i sin email? Också rekomenderar jag starkt att inte använda emails som postmaster, webmaster, info, admin och dylikt, då dessa är mer spammade än t.ex [email protected] p.ga att dom sätts upp automatiskt hos många leverantörer när man skapar sin domän.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat