Citat:
Originally posted by Xamda@Jul 10 2008, 02:17
Terabyte - ja, jag tycker fortfarande att det är alldeles självklart att en ip-adress inte är gratis för leverantören och därmed inte borde vara det för kunden. Vad den skall kosta, om den skall debiteras separat som en administrativ kostnad på några kronor per år eller per månad, ja, det bestämmer leverantören.
Du har uppenbarligen inte läst mina tidigare inlägg där jag förklarat vilka kostnader jag tycker är förknippade med administrationen av ip-adresser och hanteringen kring denna. Så jag gör en kort sammanfattning:
1. Ansökningskostnader till RIPE
2. Avgifter till RIPE
3. Registerhållningskostnader (databaser skall skapas och underhållas)
4. Routrar och switchar skall köpas in, administreras och bytas ut regelbundet
5. Support skall lämnas till kunderna och kunder med fler ip-adresser tenderar att dra en gnutta mer support
6. Rutiner för alla delsystem, även dessa, skall upprättas och underhållas
7. Personal skall utbildas regelbundet
8. M.m. m.m.
Att tro att detta inte kostar pengar är ju befängt. Att inte ta betalt för det är lika befängt.
Man kan sedan diskutera hur mycket det de facto kostar, men det åtgår säkert några tiotusentals kronor per år i vår verksamhet för detta ändamål.
En del lär baka in dessa kostnader i andra avgifter och en del försöker säkert debitera för de direkta kostnaderna, antingen med en månadsavgift, en engångsavgift eller både och.
Vi har hittills inte debiterat för några ip-adresser, men jag har full förståelse för dem som debiterar för det, för kostnaden finns där.
|
1. Kostnad i tid, när du väl har ett AW så slipper RIPE godkänna. Ska kunden endast ha enstaka IP behöver man inte göra någon ansökan utan använder IP från ett större space man redan har för den typen av tjänst exempelvis VPS.
2. Ja runt 1k i månaden som liten LIR
3. Kostnad i tid, men knappast en större kostnad uträknad per IP att skriva in.
4. Där var vi inte överens, utrustningen har inte så mycket med IP delen att göra. Inte att du får byta ut den av orsaken för antalet IP. Den kostnaden bör du lägga på huvudtjänsten.
5. Möjligtvis, men borde räknas som konsult eller normalt så bör support vara medräknad i huvudtjänsten samt personal finns ju redan just för supporten.
6. Är mer ett internt problem att få anställda att följa rutiner. Visst kan ju vara en kostnad men är ju ett generalt problem för alla delar isåfall.
7. Jag skulle inte ha en anställd som jobbar med teknik om dom inte ens skulle klara av hantera IP eller uppläggning av dom. Men visst man kan behöva utbilda dom på nya produkter/utrustning, men även den delen har ju inte med IP eller antal IP är ju ändå något som måste göras.
Men den intressanta frågan kan då vara varför har inte ni debiterar för IP? Är det för att kostnaden är så lite i det stora hela? Eller att ni tycker att ni ändå får in så mycket pengar på själva tjänsten och att det bara löjligt att ta betalt extra för IP?