Vi kan börja räkna lite då!
Säg att man har 1 anställd som lägger 1 timme varje dag just för IP del.
Då har vi totalt 20 timmar i månaden, säg att det kostar företaget en faktisk kostnad på 200:- i timmen för en anställd.
Då har vi en kostnad på 4.000 i månaden, säg att dom då tar 5:- per IP eller 10:- per IP i månaden. Eller kanske 20:-
4.000 / 5 = 800 IP, 4.000 / 10 = 400 IP, 4.000 / 20 = 200. Ska vi vara petiga så kan vi lägga till LIR kostnaden med vilket man kan räkna ca 1k i månaden med.
Att det skulle ta en timme varje dag för hanteringen av IP i dom antal varje dag år in och ut är inte riktigt troligt. Man får även tänka på att normalt vill kunderna ha mer än 1IP så blir inte riktigt 200-800 /32

r att hantera. Så antal subnät är garanterad betydligt mindre. Sedan får man ju räkna att det kan gå bort IP för net/broadcast med om dom ger kunden eget subnät.
Och som jag sa att bara jag använder IP i över tusentals klassen, och kan säga att det inte är frågan om ens en timme om man räknar faktisk arbetstid.
Sedan kan man fundera på hur ofta man har anställda som gör 100% aktiv arbetstid, alltså som faktiskt har något att göra varje minut på jobbet. Så antagligen så skulle man som företag inte behöva reservera 1h "garanterad" tid just för IP som i mitt exempel.
Och nu räknade jag lågt antal IP, ett företag med många VPS/Colo/Dedikerade har betydligt fler IP använda än så.
Sedan kan ju dom som tar betalt per månad göra en annan beräkning om dom tycker min skulle vara fel.