Jag svor för mig själv att jag inte skulle vara med i denna tråd mer, men...
Citat:
Och tror inte något företag faktiskt skulle förlora något större kostnader i verkligheten om dom slutade ta betalt för IP, möjligtvis minska vinsten som dom ändå inte ska ha rätt till. För gör dom vinst på IP så kan är det inte administrativa avgifter längre utan då tar dom betalt för IP för som en tjänst mer.
|
Så du menar att alla företag som går med vinst har orimligt höga priser och lurar sina kunder?
Känner att jag måste klargöra ett par saker, eftersom vårt företagsnamn finns med i topic (GleSYS)
1. RIPE har inga regler kring administrativa avgifter för hantering av IP nummer. (Oavsätt vad Patrikweb påstår)
Källa:
http://www.ripe.net/ripe/wg/address-policy...47-minutes.html
2. GleSYS, tar ut en administrativ avgift för enstaka extra IP adresser till VPS:er, dedikerade servers och utrustning som finns hos oss i form av colocation.
Avgiften är rörlig beroende på antalet sökta ipadresser, önskad routing, och hur många IP-serier & VLAN det rör sig om.
3. GleSYS drivs som Aktiebolag, med styrelse, VD och anställda. Att gå med vinst är inget önskemål, det är ett krav.
4. Av GleSYS omsättning under årets första 6 månader, består 0.05% av direkta inkomster från de avgifter som pratar om här.
(Patrikweb pratar som om att det är rena kassakon för operatörer, vilket är helt fel.)
Om någon har vidare frågor kring hur vi tilldelar IP-adresser, tekniken bakom, eller varför en IP-adress medför en månadskostnad, är man välkommen att kontakta oss direkt eller skicka mig ett PM.