Citat:
Originally posted by daniel_@Jul 7 2008, 22:30
Var hittar man bra skribenter/frilansande journalister som skriver på svenska och är ämnesinriktade?
Har varit inne på frilans.se och har varit i kontakt med någon. De skulle ha mellan 2500-3000 kr för återpublicering av en artikel vilket jag tycker är för mycket för det arbetet jag såg. Hade gjort det bättre själv i princip.
Jag är alltså inte ute efter några "content writers" som letar "fakta" på wikipedia, utan folk som brinner för sitt ämne och vill förmedla det vidare (önsketänkande).
Må väl / Daniel
|
Ang priset så är det lite lågt tycker jag, det kanske blir en halvtimmes skrivande resten är administrativ tid och försäljning. Vid så små order kostar administrationen mer än det produktiva jobbet. Vill du ha bättre kvalitet får du nog vara beredd att betala betydligt mer än 3000.
Tänk oxo på att om du skriver själv behöver du inte föra över kunskap om vad det ska skrivas om, det är något som en "annan" skribent tar betalt för, oavsett vem det är.
det här är ju ett konstant problem med "korta påhugg" att det blir enormt höga overheadkostnader.
Ett annat namn på detta är startkostnader.
Själv jobbar jag ofta i större projekt och då är stratkostnaderna på 50000-100 000 SEK och mina genomsnittsprojekt ligger på ca 250 000 SEK. Men jag är utvecklare.
Jag tar inte längre på mig ens ett enkelt skrivjobb som ger mindre än 25000-30000 SEK idag. Tidigare hade jag en lägre gräns på 10000 SEK men det är rena förlustjobb, dvs det kostar mer än det smakar. Om jag lär mig något nytt som jag kan ta på mitt ubildningskonto så kan såna uppdrag vara aktuella, men helst inte.