Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-08, 10:45 #44
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar

Reg.datum: Oct 2003
Patrikweb:
Jag tror vi alla fattar, ditt motto är: Jag kan göra allt superbilligt utan att göra avkall på kvalité. Jag vet inte alls hur det går eller om du lyckas, men de priser du håller är onekligen bra.

Och jag håller med dig, det kostar inte mer tid (vad tiden kostar, är vi fortfarande inte överens om) än vad du beskriver just vi uppläggningsförfarandet, om man bara ska stressa upp konfigurationen.

I den verklighet jag lever i dock, så brottas jag med det som enl mig är kärnpunkten: UNDERHÅLL

Det är inte bara att lägga upp en konfiguration, spara och testa så att det fungerar. Man måste kunna underhålla sitt nät.

Jag anser att komplexiteten i nätet ökar med antalet servers & ipadresser i nätet, och som följd, ökar också tiden för att underhålla nätet.
Och för att säkerställa personal, kompetens och tillgänglighet, finns det självklart en prislapp på detta. (Prislappen är faktiskt mycket högre än vad många tar ut i
serviceavgift för att tilldela fler IP-Adresser)

Kom nu inte med en dum kommentar om att det ska ingå i priset för tjänsten (Vilket det till stor del nog oftas gör). Prislistor och dess utformning kan vi prata om i en annan tråd.
Vi håller oss till kärnpunkten, administrativa avgifter för IP-adresser.

Du lutar dig mycket i ovan diskussion om vad RIPE säger. Har du haft kontakt med dem alls, eller googlar du endast?
Jag ger dig rådet att kontakta dem om du är så nitisk på att följa regler & rekommendationer, det finns större och viktigare frågor att engagera sig i om man som aktör vill dra sitt strå till stacken för ett stabilare och bättre internet!
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat