Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-08, 08:38 #43
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
EDIT: Gjorde ett litet test hur långt tid det tog, tog mig under 4minuter att ta fram lediga IP och införa det till en kund samt införa det i min ip dokumentation.
Och då hade jag inte ens några program uppe eller inte ens var inloggad på något samt fick springa flytta plattan då jag kokade ägg samtidigt.

Nu vet jag inte vad äggkokande har med saken att göra. Jag vet inte heller hur du debiterar din tid. Säg att 600 kr är en normal självkostnad. Det är alltså 10 kr per minut, vilket innebär att kostnaden för den rapporterade arbetstiden blev 40 kr.

Dessutom har du någon gång tagit fram din ipdokumentation. Du skrev om en databas tidigare i tråden. Låt oss säga att du lagt 4 timmar på att ta fram och få den att fungera - förmodligen har det tagit längre tid. Då är det en kostnad om 4 x 600 = 2 400 kr som sedan också blir en del av kostnaden för dokumentaitonen av den ipadressen. Det blir däremot lite jobbigare att räkna på.

Bara för att du inte betalar en regelrätt avgift så är tid fortfarande pengar. Även gratisprodukter kostar - det tar om inte annat tid att installera dem.

<!--QuoteBegin--patrikweb[/i]

Har sett företag som tar över 600:- /mån för en /24 är ju troligt att företaget sitter flera timmar i månaden för att kunden råkar ha en /24 *Administrativa påhitt*
[/quote]
Jag vet inte vad du debiterar per timme. Men 600 kr är verkligen ett minimum om man ska få någon som helst lönsamhet i korta ströjobb för en tekniker. 600 kr täcker kanske en halvtimmes jobb. Jag kan mycket väl tänka mig att det kan vara värt att lägge en halvtimme i månaden på att se över att en kunds nät fungerar som det ska.

Den som har en verksamhet som kräver ett helt c-nät har förmodligen inget större problem med en årlig avgift om 7 200 kr heller.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat