Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-08, 01:19 #33
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Dom tar betalt för IP för att tjäna pengar på IP inte att dom inte skulle klara kostnaderna på ev. en ansökningavgift.

Kostnaderna för IP är max 1:- per kund, om man då inte råkar ha 10 kunder eller något endast. Att påstå att kunden ska behöva betala kanske 5-50 extra per IP i månaden och kalla det administrativa kostnader är ju bara rent påhitt. Då kan kunden lika väl själv bli LIR när dom väl behöver en hög.

EDIT: Gjorde ett litet test hur långt tid det tog, tog mig under 4minuter att ta fram lediga IP och införa det till en kund samt införa det i min ip dokumentation.

Och då hade jag inte ens några program uppe eller inte ens var inloggad på något samt fick springa flytta plattan då jag kokade ägg samtidigt.

Självklart skulle det tagit längre tid om kunden behövde massa IP exempelvis en /24 om jag inte gav kunden en av dom IP-Space jag redan har så länge.

Men i normala fall så är det endast enstaka IP kunder behöver, att motivera att ta kanske 50 i månaden per IP för dom 4 minuter det tog mig tycker jag att någon har svårt att motivera.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat