Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-07, 17:21 #14
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by Xamda@Jul 7 2008, 17:08
Nu måste jag åter hoppa in i debatten :-)
SJÄLVKLART får man ta betalt för det merjobb som det innebär att hantera många ip-adresser till en kund. Det uppstår en rad kostnader såsom administration (och jag måste hålla med glennj - om man har varit med och hanterat en ansökan så inser man hur knepigt det faktiskt är att uppfylla alla krav från RIPE), mer nätutrustning (lite beroende på hur dessa extra adresser skall hanteras) och i och med att fler adresser förbrukas måste nya ansökningar göras, olika system underhållas och, nu kommer det chockerande, det kostar pengar
Skitsnacket här bestgår nog mest av oviljan att förstå att det faktiskt är förknippat med kostnader att sköta om olika nät, med allt vad där hör till.
Det är också väldigt vanligt med förfårgningar och önskemål och flockvis med adresser i olika c-nät och att inte ta betalt för detta är ju bara dumt.
Patrikweb - du får gärna bedriva välgörenhet, men att kalla de som bedriver affärsverksamhet för inkompetenta gör ju att din hjältegloria som WN:s billighetsguru Nr 1 hamnar lite på sned... ;-)
Ja skicka massa ansökningar till RIPE kan vara förjävligt och kan ta många dagar med massa gnäll från dom. Men om det endast rör 1-5 IP så behöver man inte skicka en ansökan för det. Då har man redan en /24 eller mer att kunna ta direkt från.

Och då tar man en ansökningavgift för det så har man fått betalt för den tiden.

Byta nätutrusstning? Om man kör en soho bredbandsrouter från dlink då eller?

Jag får med massa förfrågningar från SEO företag som vill ha i olika /24, kan säga att det endast blir mer dokumenation och kanske 10-15 minuters mer arbete om man har en del IP redan man kan ta enstaka IP ifrån.

När väl allt på plats så kan man inte säga att det kostar massa på saker som bara ligger och fungerar. Att ha 1 IP eller 100 IP på ett vlan eller olika vlan är inga problem bara man har en liten fin dokumentation som säger vilken kund varje IP tillhör.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat