Supermoderator
|
|
Reg.datum: Sep 2003
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Sep 2003
|
Åtgärderna som sätts in mot personer som aldrig haft en riktigt jobb och inte kommit in i systemet är långt värre. Det finns ett projekt som heter "Klivet" som är för ungdomar, med "jobbsökarkuser" och likande.
Jag hjälpte nyligen en bekant med en ansökan. Handläggaren på "klivet" ratade ansökningen rakt av (handläggaren verkade ha problem att förstå skriven svenska) men det roliga var att ansökan ledde till intervju och nästan jobb. Det stod mellan två personer tillslut och den andra var dubbelt så gammal och hade många års yrkeserfarenhet.
Vad värre är så har de hittat på något nytt som ska användas under praktiktiden. De arbetssökande ska skriva en rapport om känslomässiga intryck på arbertsplatsen och hur de hanterat olika situationer Det rekommenderas starkt att man ska rita en liten bild också. Detta ska resultera i ett dokument som handläggarna sedan rekommenderar ska bifogas ansökan.
Jag skulle förpassa en sådan ansökan till runda arkivet direkt. Det förmodar jag att alla andra arbetsgivare också skulle göra.
Jobbsökarkurser, gruppcoachning och liknande är ett skämt. Vad jag förstått finns det undantagsvis några vettiga kurser. Jag vet att arbetsförmedlingen medverkade i någon kurs som utbildade nätverkstekniker och alla fick jobb efter utbildningen.
|