Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-06, 05:21 #37
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by Thir13teen@Jun 16 2008, 00:21
Eller så struntar man i att berätta för staten om precis alla ekonomiska transaktioner du gör i företaget, om du t.ex. köper en design av någon eller liknande. Väldigt mycket smidigare och väldigt mycket billigare för alla parter. Är det bara jag som som är skrupelfri nog att inte ha något problem med detta? Jag vet redan att svaret från 99% av egenföretagare är ett rungande nej, så vet inte varför jag frågar egentligen :blink:

@ Jonny - De flesta vet nog redan vad F-skatt och moms innebär så jag vet inte riktigt vad du ville få fram med din långa uppsats?
Om du från ditt företag betalar ut svarat pengar så kommer det att märkas i bokföringen och du hamnar så småningom i finkan, där kan man inte göra så mycket affärer.

Svarta kostnader är inte avdragsgilla i företaget och du tvingas betala arbetsgivaravgifter, källskatt och skattetilägg med 40% av den undanhållna skatten, vilket i slutändan blir .... tja ... ca 40 % dyrare än att betala vita löner elelr vita arvoden till F-skattade.

Att betala med svarta pengar fungerar enbart i brancher där du både har svarat intäkter OCH svarta utgifter, men om den verksamheten blir omfattande så kommer den att upptäckas av seriösa företag som konkurrerar och du åker på torsk.

Om du ser ditt företag ur ett extremt kortsiktigt perspektiv så kan du ha rätt, men i det långa loppet tjänar du på att köra allt helt vitt och redovisa både inkomster och utgifter enligt konstens alla regler. Det gäller att lära sig hur systemet fungerar för att dra bäst nytta av det.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat