Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-05, 17:36 #24
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by kulmungi@Jun 26 2008, 15:06
Det har varit mycket prat om Open Source senaste tiden, vilket gjort att man fått många aha upplevelser och börjat fundera lite mer öppet kring det man skapar själv.

Tidigare var även jag helt emot OS just av alla anledningar som sagt i tråden, men senaste tidens egna försöka att skapa något har gjort att man tänkt om. Möjligen var det att man i början tänker, "Oj, Open Source det får jag inte tjäna några pengar på", vilket egentligen är helt fel. Jag kan ta de flesta script i OS och sälja den för en miljon om jag vill men frågan är om jag tjänar något på det, vilket jag lärt mig nu i slutet.

Att istället försöka tjäna pengar på "Drift", Support, Design m.m. tror jag nu efter lite eftertanke skulle ge mer pengar i plånboken än att skapa allt själv(med helt stängd licens) och försöka sälja det sedan. Bättre att ta in grunden färdig, och sedan tillverka sina egna modifikationer eller plugins.

Frågan är ju att man kanske ska ta efter de stora, ta bara Mysql som varit gratis alltid men ändå så tjänar bolaget bakom stora pengar (blev osäker på vilken licens mysql släpps under, men bara saken att det är tillgängligt för alla utan kostand säger nästa samma sak som OS licenser).

Och som de sagt här i slutet, OS gör ju just att jag kan ändra koden när som helst. Vilket jag även visst kan om jag skapat mina script själv, men funkar inte om jag tex. köper in ett färdigt script.

Varför inte sälja även ett Open Source script för en slant och sedan ge en del av pengarna till organistionen/Personen eller liknande bakom hela scriptet. "Du" jobbar som modell återförsäljare till dem...
MySQL är inte alls gratis, läs licensvillkoren så inser du det.

Det finns en version för ickekommerciellt bruk som man kan ladda ned och köa gratis men då får du inte tjäna pengar på den elelr inkludera den i kommerciella produkter.

För priser se: https://shop.mysql.com/

MySQL Enterprise Server
MySQL Enterprise Monitor
Production Support
MySQL Enterprise Basic
EUR 479

Visual Data Modeling
Forward and Reverse Engineering
Database Documentation
MySQL Workbench SE
EUR 79/Developer/Year
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat