Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Originally posted by -Gustav@Jun 20 2008, 01:01
Citat:
Ursprungligen postat av THL
Polisen? Har inte hört nåt ifrån dem men jag gissar att det blir någon utredning som läggs ned efter ett tag. Knappast prio 1 även om det är rätt mycket pengar 4.7 miljoner.
|
Själv blev jag lurad på ca 5 000 kr för två år sedan. Fordran skickades till KFM, men jag gjorde ingen polisanmälan. Ett halvår senare hörde polisen av sig och meddelade att de hade våra varor i förvar. Ytterligare ett halvår senare så hörde en åklagare av sig och undrade om vi hade skadeståndskrav.
Personen (i detta fall en privatperson) hade totalt handlat för ca 350 000 kr, utan att betala för sig. Varorna sålde han sedan på Blocket. Med det som bakgrund så tror jag att det finns goda chanser att polisen gör en ordentlig utredning även i ditt fall. Bedrägerier brukar ha ganska hög prioritet vad jag har förstått.
|
Om du har tur
Oftast kommer någon gråterska från fattigvården och börja snyfta om åtals eftergifter och annat larv. Det hände mig när jag blev utsatt för kreditkorts bedrägirier.
Inte undra på att vi har norra Eruopas högsta kriminalitet i det här landet, då man inte ge folk ordentliga straff, outsourca kriminalvården till Turkiet.
En Svensk brottsling kan lika bra sitt av straffet i Turkist fängelse som Svensk fängelse.....
|
Som vanligt kommer du med intelligenta kommentarer och genomtänkta lösningar på samhällsproblem... Det är dessutom väldigt svårt och ofta ganska intetsägande att jämföra kriminalstatistik länder emellan på grund av att det finns så väldigt många faktorer som påverkar antalet anmälda brott - förtroende för polisen / polisens effektivitet och resurser, domstolsväsendets kvalitet, befolkningens mentalitet, vad som de facto är straffbart etc. Finns det någon nyare jämförande studie förresten? Länka gärna till den i så fall.