Citat:
Originally posted by MMC@Jun 30 2008, 17:27
I all välmening så vill jag rekommendera dig att gå en "starta eget"-kurs eller liknande. Jag lovar att det är värt tiden det tar, det behöver inte handla om mer än en eller ett par kvällar. Jag känner igen dina frågeställningar från mig själv och andra när vi startade företag för första gången, och tro mig, huvudvärken från ett enda misstag gör att du verkligen ångrar att du inte lärde dig rätt från början. Webmaster Network är jättebra på många sätt och vis, men vi är inga revisorer direkt
|
Avdragsgill avses kostnader som får dras av från intäkterna vid beräkning av skatteunderlaget.
Ex moms betyder att du inte inkluderar moms i de belopp du räknar på.
Moms ska man aldrig räkna med när man räknar företagskalkyler, med undantag av rena likviditetskalkyler. Därför kan man aldrig se företagets ekonomiska ställning genom att se på saldot på bankkontot elelr i kassan. den moms som man hanterar är egentligen bara ett lån av staten så det är en konstant skuld företaget har till staten.
Det är skitviktigt att du alltid spar alla kvitton och fakturor så att du själv får göra avdrag för den utgående momsen (den moms som du betalar till dina leverantörer).
När man gör affärer mellan företag finns det normalt ingen anledning att göra svarta affärer, eftersom man i en vit verksamhet får göra avdrag för nästan alla kostnader man har i verksamheten (vissa undantag finns).
Exempelvis om du har intäkter på 1 000 000 SEK (moms ingår inte) under ett år och har avdragsgilla kostnader på 900 000 SEK (moms ingår inte) så har du ett skattemässigt resultat på 100 000 SEK.
Vissa kostnader är inte skattemässigt avdragsgilla men det är ändå kostnader för företaget.
Ej avdragsgilla kostnader måste företaget ändå betala skatt för (har du enskild firma så är det du som pivatperson som får betala löneskatt+arbetsgivaravgifter på ej avdragsgilla kostnader, i aktiebolag betalar bara bolaget bolagsskatt på 28% om det inte anses vara en löneförmån då blir det full löneskatt även i aktiebolag).