Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-01, 12:24 #5
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Originally posted by -THL@Jul 1 2008, 11:28
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
har ni inte avtalat något annat om dröjsmålsränta är det räntelagen som gäller.
8% står det på fakturan.
Relationen är inget jag bryr mig om mer.

Hur du beräknar räntan kan du få hjälp med på www.kronofogden.se de har en sida som du kan ange exakta start och slutdatum samt belopp.
Beloppet ska vara inklusive moms när man beräknar ränta.
Förvisso kan man kräva leverantören på ersättning för dina extra kostnader. Men de kommer givetvis att bestrida din faktura om de har strulat tidigare.
Det kommer troligen att bli mycket extra arbete om du vill ha ersättning för dessa kostnader.
Du kan nog ägna din tid åt att skaffa nya kunder i stället för att tjafsa med en leverantör med kvalitetsproblem.
Jag skulle nog prova att skriva ett vänligt men bestämt avskedsbrev till leverantören där du tar upp dina kostnader och säger att du nu valt att fortsätta med annan leveranör pga deras kvalitetsproblem. Det tror jag har större effekt än att bara skicka en faktura (utan avtal).
Ägna din tid åt något positivt i stället och byt leverantör permanent.


Tack för ditt svar Conny.
Du har förstås rätt i vad du säger.

Enligt mina beräkningar skulle räntan landa på 728 kr totalt.
Detta är långt under mina kostnader.
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat