Visa ett inlägg
Oläst 2008-07-01, 12:06 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av THL
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
har ni inte avtalat något annat om dröjsmålsränta är det räntelagen som gäller.

8% står det på fakturan.

Relationen är inget jag bryr mig om mer.
Vilken räntesats som står på fakturan är helt ovesäntligt, utan avtal är det räntelagen som gäller. Man kan som leverantör inte skriva till en massa grejs som man tycker ska gälla på fakturan och tro att det gäller som avtal, det gör det inte. det måste finnas ett avtal mellan parterna, fakturan ska därefter återspegla vad som står i avtalet, men fakturan gäller ALDRIG som ett avtal.

Det är skitviktigt att man ALLTID har klara och tydliga avtal i alla affärsrelationer.

Hur du beräknar räntan kan du få hjälp med på www.kronofogden.se de har en sida som du kan ange exakta start och slutdatum samt belopp.

Beloppet ska vara inklusive moms när man beräknar ränta.

Förvisso kan man kräva leverantören på ersättning för dina extra kostnader. Men de kommer givetvis att bestrida din faktura om de har strulat tidigare.

Det kommer troligen att bli mycket extra arbete om du vill ha ersättning för dessa kostnader.

Du kan nog ägna din tid åt att skaffa nya kunder i stället för att tjafsa med en leverantör med kvalitetsproblem.

Jag skulle nog prova att skriva ett vänligt men bestämt avskedsbrev till leverantören där du tar upp dina kostnader och säger att du nu valt att fortsätta med annan leveranör pga deras kvalitetsproblem. Det tror jag har större effekt än att bara skicka en faktura (utan avtal).

Ägna din tid åt något positivt i stället och byt leverantör permanent.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat