Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-27, 20:19 #41
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Originally posted by Gustav@Jun 25 2008, 17:37
Hittills har borgarna skött sig bra ur ett ekonomiskt perspektiv. De har sålt av statliga företag under en högkonjunktur då man får bra betalt. Förhoppningsvis så sänker de skatterna under den kommande lågkonjunkturen för att stimulera ekonomin. Så långt allting gott. Tyvärr så trampar borgarna i klaveret på många andra punkter, vilket innebär att de inte kommer att bli omvalda oavsett landets ekonomiska hälsa vid nästa val.
Det här är något jag har funderat över, kanske någon kan förklara vad jag missar. Alltså, borgarna säljer av en massa statliga företag och får in en stor klumpsumma pengar, men hade det inte varit bättre långsiktigt att ha dom kvar och få in en massa miljoner per år i en stadig ström till statskassan ?

Det är väl i alla fall så att dom statliga företagen har gått med stora vinster per år ?

Tänker jag fel om jag hellre ser långsiktiga och stadiga inkomster istället för en snabb kortsiktig stor inkomst ?

Hur är det om säg 20 år, skulle det inte vara bra att fortfarande ha den inkomsten till statskassan och även om 40 eller 80 år ?

Det är ju inte så att staten behöver sälja dom för att staten skulle vara i en stor penningknipa utan det måste väl finnas en annan anledning än det, det kan väl inte vara bara för sakens skull att staten inte ska äga något som dom säljs ut ?

Något sånt bryr inte jag mig om så länge dom går med vinst och pengarna går till statskassan som kommer alla medborgare till nytta, väldigt många har ju trygga anställningar också, eller tryggare än vad det är om privata intressen äger dom företagen.

Jag måste missa någonting
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat