Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-25, 14:17 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av coredev
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tycker att det är helt fantastiskt att allt dåligt som händer i Sverige under den borgerliga regeringen beror på att de är idioter och saknar kompetens.
Alltså, är ni medvetna om att Socialdemokraterna har styrt det här landet i ungefär 70 år och det har hänt mycket värre saker, men då är det självklart inte sossarnas fel. Då är det är låg konjuktur, global konkurrens och så vidare...
Självklart är mycket finansministerns fel - oavsätt färg. Varför skulle vi annars ha en finansminister om han inte kunde påverka?
Visseligen hade finansministern mer makt innan Riksbanken fick ansvara för att bekämpa inflationen genom ränteverktyget, men finansministern är fortfarande den ytterst ansvariga för nationens ekonomi.
Kan det vara så att dina mörkblåa (?) åsikter hindrar dig från ett kritiskt resonerande?
Jag tror snarare att det är du som inte har så bra koll på hur makroekonomier fungerar globalt sett idag. Finansministern har självklart vissa styrningsmöjligheter på den nationella nivån men en lågkonjunktur har han ungefär lika lätt att stoppa som en kassörska på ICA... Volvos varsel har inte ett dugg att göra med Borgs (nu är det ju också ett helt departement bakom honom som har en hel del att säga till om) finanspolitik. Och, nej, jag har aldrig röstat blått även om jag delar många åsikter med blocket. Det är tydligen populärt att anklaga folk för att vara röda eller blåa här, uppenbarligen anser ni att det påverkar ens möjligheter att tänka rationellt. Får jag då fråga vilka som kan göra det? De som inte röstar och inte bryr sig om politik?