Citat:
3. Arbetsförmedling mer eller mindre tvingar sina "A-kasseberoende medlemmar" att söka ALLA jobb. Därav får du som arbetsgivare in 19 åriga outbildade flerbarnsmammor som sökande till arbeten som kräver utbildning eller erfarenhet. Ansökningshögen behöver inte stanna på 500 ansökningar. Då kostar det rejält med pengar.
|
Det stämmer, vilket gör det svårare.
Jag måste dock säga att jag aldrig haft något problem utan fått bra respons från arbetsförmedlingen, men jag tror att största problemet är faktiskt att många företag som söker någon inte bestämt sig riktigt exakt varför, till vad, och med exakt vilken kompetens och personlighet behövs för varje enskilt jobb.
Därför tänker någon nog bara: Jag behöver en till Jonte. Jag frågar honom om han känner någon som kan vad han kan, utan att tänka igenom vad det innebär för grupp mm.
Ju mer specifik och tydlig man är om alla förutsättningar, så ju lättare är det att söka och rekrytera den vägen.
AMS har ett rätt bra system för att kunna göra några grundläggande tillvalsfrågor redan, problemet är bara att det nog inte är så många som använder dem.