Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.st
Citat:
Ursprungligen postat av emilv
För datainsamling rekommenderar jag att du håller dig till PHP då du har både smidiga reguljära uttryck och API:er för XML-tolkning. Möjligen kan Ruby eller Perl vara värt att lära sig i sammanhanget men ASP.NET känns som ett steg tillbaka.
|
Låter inte riktigt som att du jobbat så mycket med .NET
|
Det har du förstås rätt i. Jag har ingen Microsoft-dator så för mig skulle det säkerligen kosta mig en månadslön att ens få ihop till mjukvaran som behövs. =)
Man kan använda samma klasser och metoder i sina fristående program även i PHP. Det är i princip ingen skillnad alls. Man använder till och med start- och sluttaggarna <?php och ?> på samma sätt.
PHP har inte stöd för trådar, tyvärr, men klarar av att forka sig vilket gör att man kan implementera trådliknande funktionalitet (men med sämre prestanda och stabilitet).
Jag menade mer att om man kan PHP så kanske det är lättare att göra det där än att man ska lära sig helt nya tankebanor. Och ska man väl lära sig nya tankebanor är, i mitt tycke, Perl vettigare att lära sig i sammanhanget då Perls hantering av reguljära uttryck är lika mycket inbyggd i språket som vanlig stränghantering. Perl klarar förstås trådning.
Men för all del, ASP.NET kan säkert vara vettigt att lära sig ändå.