Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-18, 10:43 #99
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by Kristofer@Jun 18 2008, 00:53
Många verkar inte inse att FRA kan dekryptera de flesta vanliga krypteringar som gemene man använder sig av, i realtid.
FRA har även bett om mer pengar för att investera mer i superdatorer och dylikt för att klara att dekryptera mer avancerade krypteringar i realtid.
Nätverk som TOR däremot som döljer avsändaren tror jag mig inte ha läst att de har någon lösning för.
Jag vet inte vad det är för krypteringar som du tror att FRA knäcker i realtid, men faktum är att en simpel kryptering med t.ex. PGP stoppar allt vad realtidsdekryptering heter. Det finns idag knappt några krypteringsalgoritmer som realtidsdekrypteras utan tillgång till lösenord och nycklar.

Om man krypterar filer och använder simpla lösenord finns ju möjligheten, men om man använder t.ex. Axcrypt (utmärkt svenskt programmed AES) och samtidigt använder ett tillräckligt långt lösenord är chansen till dekryptering försvinnande liten.

Det FRA får ut av sin signalspaning på nätet är i första hand kontaktmönster och till viss del information ifrån själva innehållet i meddelanden, men även om man krypterar så kommer kontaktmönstren att vara väl synliga och relativt lätta att kartlägga.

För att stoppa snokande ögon bör man dock kryptera all information som inte är verkligt trivial... Även den simplaste kryptering ställer till bekymmer vid informationsinsamling så jag tror vi snart kan se förslag till lagstiftning som förbjuder kryptering (har dykt upp i flera andra länder)...