Hey! Har haft en hemsida jag gjort på min egen server men vi har nu flyttat den till klientens host, Active24 med ett linuxpaket. Funkar helt bra, förutom funktionen att menyalternativen skall bli röda (görs såklart i CSS) då man befinner sig på den filen. Menyn finns i en skild fil och inkluderas.
inc-navigation.php
Kod:
<?php $page = basename($_SERVER['SCRIPT_NAME']); ?>
<ul>
<li><a href="sida1.php" <?php if ($page == 'sida1.php') { ?>class="active"<?php } ?>>Sida 1</a></li>
<li><a href="sida2.php" <?php if ($page == 'sida1.php') { ?>class="active"<?php } ?>>Sida 2</a></li>
<li><a href="sida3.php" <?php if ($page == 'sida3.php') { ?>class="active"<?php } ?>>Sida 3</a></li>
</ul>
<?php $page = basename($_SERVER['SCRIPT_NAME']); ?> tar reda på vilken fil man befinner sig på så att följande koder fungerar, alltså
<?php if ($page == 'sida1.php') { ?>class="active"<?php } ?> kollar om man är på sida1 och om man är det läggs
class="active" till i länken.
Detta funkade perfekt på min server, men på Active24 tycks man strunta i min kod och länkarna förblir vita och inte röda när man befinner sig på just den och den sidan. Vad ska jag göra? Finns det någon annan kodlösning :unsure: ?