Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-17, 09:06 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Men herregud vilka idéer här och var.

1) Dröjsmålsräntan enligt räntelagen avser årsränta. Du ska alltså inte lägga på 12% på totalbeloppet om du inte väntat i ett helt år från förfallodag. Om du använder exempelvis SPCS kan du generera en påminnelser och räntefakturor inifrån programmet - det bör bli rätt per automatik.

2) Har du inte avtalat om någon betalningsperiod gäller 30 dagar oavsett vad som står på fakturan. Du får inte heller ta ut några avgifter för betalning som skett inom dessa 30 dagar om det inte är avtalat. Det är dessutom standard med 30 dagar och inget du vill släpa kunden till tingsrätten för ändå.

3) Påminnelseavgift SKALL VARA AVTALAD. Om du inte har ett avtal där kunden godkänner påminnelseavgift får du inte ta ut någon påminnelseavgift. (Ev inkassoavgift vid inkasso är dock lagstadgad). Påminnelseavgiftens storlek bestämmer du själv. 45 kr (gamla beloppet) eller 50 kr (nya beloppet) är vanligast. Upp till 50 kr är momsfritt, som jag förstått reglerna. Jag tror det ska finnas ett speciellt konto för påminnelseavgifter i baskontoplanen - men jag är inte säker.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat