Nykomling
|
|
Reg.datum: Jun 2008
|
|
Nykomling
Reg.datum: Jun 2008
|
Jag förstår frågorna och de är relevanta. Men jag är egentligen inte ute efter ett exakt värde utan någon form av värderingsprincip - någon form av norm som används i dessa sammanhang. Häng inte upp er på den exakta vinsten. Däremot är det av intresse att veta hur mycket en vinstkrona är värd - tre kr har angivits tidigare, mer eller mindre beroende på.
Tidsåtgången och allt det andra beror på ambitionsnivån. Den aktuella nivån kräver några timmar varje dag, dock ojämnt fördelad över året. Periodvis är det nästan en heltid, andra perioder är det nån timme om dagen. Vill man utveckla verksamheten och är ambitiös så handlar det om all tid man har och lite till.
Det finns billiga, testade och fungerande marknadsföringskanaler. Marknadsföringen här handlar inte om pengar utan om tid och ork (visst mått av förnuft skadar inte). Renomén är god och det är en liten men välkänd firma inom sin nisch. Vi är marknadsledande i Sverige inom flera produktområden. En bra kundbas finns men kunderna har ingen köptrohet, värdet på det registret är nog begränsat. Historik finns för 18 månader. Bra bruttomarginaler på det vi säljer (mycket bra om man så vill). Vi har tidigare marknadsfört oss "kaxigt". Vi är/var prisledare men konkurrenterna har anpassat sig rätt bra.
Det är en i grunden bra verksamhet vars utveckling hindras av ägarnas brist på tid och intresse.
Jag vill betona att detta inte är en säljesannons. Företaget är INTE till salu nu. Vi försöker skapa oss en bild av våra alternativ.
|