Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 14 2008, 15:49
Jag kan givetvis ha fel =) Med tanke på vad han satsat pengarna på så är det hur som helst mycket osannolikt att han gjort det av ren välvilja. Taiwan, Nya Zeeland och Australien (och kanske ett par länder till) hjälper väl Stilla Havs-länderna en hel del redan och det känns som att han borde kollat var i regionen vilka resurser främst behövs istället för att ge 2000 individer i Niue trådlöst internet... Det han gjort har han till synes gjort för att
1) göra reklam för sin verksamhet
2) hålla sig väl med Niue (och kritiker av olika slag)
Jag säger inte att han är en skitstövel eller att han gjort något fel, däremot tycker jag en del försöker få honom att framstå som en "bättre och ädlare" människa än vad han kanske är.
Tror heller inte många av de som kritiserat honom här har gjort det av avundsjuka så det känns som en lite onödig kommentar. Dessutom är det inte honom som de flesta har kritiserat utan främst sättet landsdomänerna hanterats på vilket inte har ett dugg med herr Bill att göra.
|
Ja, vi verkar helt klart se på ämnet med olika ögon.
Jag anser att Nunames får/fått en stor skopa oberättigad kritik från många håll
- I de allra flesta fallen är det fråga om åsikter från personer med sämre eller inga kunskaper i ämnet alls.
Detta tycker jag är fel och skriver så pass utförligt jag kan om VARFÖR jag anser det fel.
Och påstår du att jag skulle satt Bill på pedistal i NÅGOT sammanhang eller gett honom oförtjänst credd - så är du välkommen att visa var!
Jag anser att Nunames som registerhållare kunde gjort betydligt mer för TLDn och Bill som grundare och ägare för TLDn bär naturligtvis det yttersta ansvaret för det.
Men mer än så har jag ingen aning om - jag har inte träffat honom och jag har ingen uppfattning hur bra eller dålig människa han är - men det tycks alltså du ha tillräcklig information för att avgöra
- beror det på en klärvoajant förmåga hos dig eller är det bara ren intuition?
Däremot vilka uppgörelser och avtal som gjorts mellan inblandade parter kan jag inte avgöra mer än vad jag (du och alla andra) kan läsa sig till och vet att ord står mot ord
- inget konkret har visats upp som skulle stödja några fler åtaganden från Nunames.
Däremot har jag sett att påståendet om 25% började florera bland inhyrda kritiker ca 5 år efter att Nunames börjat drifta TLDn.
Sen beträffande vad som är den viktigaste prioriteringsordningen för att stödja Niue - har jag ingen uppfattning om, men om inget förändrats på 2 år så finns det iaf 23 wifi-noder för gratis access
http://www.niue.nu/iusn/wifiaccess.htm