Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-14, 15:08 #37
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
pokerstjärna: Det har nog främst tagits fram pga terrorism men jag förmodar att det ska kunna användas för all typ av brottslighet där man kan ha nytta av sådan avlyssning vilket jag också tycker man bör göra. Sverige må ha varit utanför riskzonen än så länge men ingen vet hur framtiden ser ut och nyligen har ju en hotbild mot Danmark presenterat sig så...
Även om du skämtar om det så har faktiskt ett antal planerade terrordåd kunnat avstyras pga avlyssning. På senare tid har en hel del kommunikation terrorister emellan gått via internet. Även resultat av självmordsbombningar, halshuggningar, videoinstruktioner för att använda raketgevär osv. har publicerats på nätet.
Om en terrorist verkligen vill angripa ett mål så gör han det.
- Och inte tror jag att en avlyssning skulle kunna förhindra sådant.
Avlyssning kan också komma att utnyttjas i sådant fall, att man pratar ofta och mot samma telefonnummer och e-post om exempelvis attentat mot phpbyggnaden kl 13.00 och nu menar jag att man pratar om det under en längre tid.
Under denna tid så hinner säkert deras system snappa upp allting och man börjar ha något att gå på. Man förbereder mot attentater och spärrar av vägar, kallar in extra resurser, har krisberedskapsmyndigheten redo osv..
- Men i själva verket så har dessa nissar bara fejkat att de ska slå till mot phpbyggnaden och slår till samma dag samma tid mot något helt annat föremål.
Lite invecklat förklarat men jag hoppas du förstår vad det är jag försöker komma fram till/förklara.
Citat:
Även om du skämtar om det så har faktiskt ett antal planerade terrordåd kunnat avstyras pga avlyssning.

Okej, är det planerade dåd riktat mot Sverige då eller har detta gällt utomlands?
Om Sverige, så uppskattar jag att du styrker det hela med en källa (länk).

Det har inte skett i Sverige vad jag vet men det betyder inte att man inte ska vara förberedd ifall det händer. Det är inte krig utan tnternationella kriminella organisationer och terrorister som utgör det största hotet mot länder som Sverige i framtiden och då är detta ett självklart led i försvaret. Sedan om man kan komma åt annan kriminalitet samtidigt så är ju det bara en bonus.

Avlyssning HAR redan förhindrat terrordåd i t.ex. Tyskland, Israel och USA vare sig du tror att det går eller inte.