Skummar igenom svaren och märker att en del uttrycker det som självklart att "landet" ska ha kontroll över sin TLD.
Får mig att funder lite.. vi pratar alltså om Niue som efter Vatikanstaten (mitt i Rom) är Världens minsta självstyre, med ca 1600 invånare. Det är en ö som tidigare var känd som "Savage Island" och vars namn "Niue" betyder kokosnöt. Men som också är det (fortfarande) enda landet med gratis trådlöst internet.
Men av TLDns betydelse har den naturlig attraktion främst i Sverige, Danmark och Holland. Och som JonathanS pekat på den största marknaden bland oss. Vi är alltså kunder!
Min fråga då - ska vi då sitta med betänkligheter och åsikter om den som gjort det möjligt att registrera dessa domäner? Och isåfall - vore det inte då på sin plats att se till Sveriges TLD i första hand? Anser ni att .SE-TLDn skall tas ifrån dagens stiftelse (som enligt Styrelseordföranden frivilligt sköts som ett vinstdrivande aktiebolag) och placeras hos Näringsdepartementet eller SUNET? eller hur tänker ni?
claesm - joint venture - visst

Du kommer även ganska snart få större möjligheter än tidigare att "köpa" din TLD hos ICANN för en bra peng.
Men vad .gb beträffar, så stämmer det att Great Britain har den allokerad - men .co.uk (United Kingom) används för de länder som berörs. Jersey står väl (osäker) utanför UK!?
Sen vill jag bara flika in att Ålands TLD .ax sköts av (Ålcom) Ålands Datakommunikation AB