Citat:
Originally posted by Thomas@Jun 12 2008, 21:43
Citat:
Och som vanligt går jag mot den vedertagna uppfattningen!
|
Jag håller med dig!
Nuie har ingen makt över .nu. Sverige har ingen makt över .se.
Inget land har rätt till "sin" toppdomän. Resp toppdomän delades ut till första bästa person som ansökte och fyllde vissa kriterier.
Med den nyinsupna kunskapen tror jag få tycker att man skall göra undantag för just .nu. En annan fråga är vad hade .nu-domänen varit om inte Nunames LTD varit tidiga och promotat den? 10 reggade .nu domäner kanske?
|
Bra inlägg, men...
Det är ju onekligen så att TLD´n som sådan är associerad med det enskilda landet. Det känns konstigt att vi stitter här och prata om detta och säger att det skulle vara självklart att dom enskilda länderna INTE har några rättigheter över TLD, och sen i en annan tråd kan man diskutera huruvida det är okej att under samma domän ha en sida som utnyttjar ett befintligt varumärke.
Sen ska man ju självklart följa skrivna avtal, men man måste också vara medveten om utvecklingen går...framåt...får vi hoppas, jag är hyfsat säker (eller jag är säker, utan att kunna plocka fram ett enskilt fall) att avtal skrivits (mellan länder och länder/personer) som regelerar handel med allt från knark till människor, och för den delen, avtal som reglerar nationers rätt till t.ex. landområden..eller naturtillgångar på dessa områden...som man med perspektiv inser kanske inte var så smart..