claesm - Jag är rädd att detta är en smärre kunskapslucka för mig, så hur historien sett ut för mindre TLDer är inte min starka sida.
Men viss info kan jag nog bidra till; så vad beträffar .TM (Turkmenistan), så tror jag att du misstar dig, för avtalsägare är "TM Domain Registry LTD (NIC.TM)" - Ett bolag med säte i UK - men det är väl iofs fullt möjligt att det skett nån uppstädning.
Men .TM är ju en hitoria för sig anser jag beträffande TLDns betydelse. Det är alltså inte möjligt för "vanliga" invånare eller Företag i Turkmenistan att registrera under .tm - för registranter MÅSTE ha ett registrerat varumärke.
Sen är bindningstiden och prissättningen mycket avvikande från världens övriga TLDer - under .tm kan du bara registrera en domän för en 10-års period. Och kostnaden för en registrering är: 600 dollar i uppläggningsavgift + 40 dollar * 10 år = 1 000 dollar.
Sen vad gäller .mm (Myanmar dvs Militärjuntans namn på Burma) så känner jag inte till turerna.
Det finns iaf i dagsläget ingen sida under
http://www.nic.mm som är den till IANA anmälda registersidan
Vidare så är Verkligeheten den att det är YTTERST få myndigheter som driftar sitt lands toppdomän,
i de flesta fall är det kommeriella företag eller så har någon eldsjäl på ett Universitet åtagit sig det
- men att det är Universitet som har avtalet behöver inte alls betyda mer än just det
- och inte sällan lägger de i sin tur ut det på ett kommersiellt företag - eller en annan TLD/Register
Några exempel:
Bolaget SWITCH driftar både Shweiz´s och Liechtenstein´s .ch och .li
Det Brittiska bolaget Adamsnames driftar .tc (Turks och Caicos öarna), .vg (Brittiska Jungfruöarna), .ms (Montserrat) och .gd (Grenada)
VeriSign driftar förutom .com och .net även .cc (Kokosöarna), .tv (Tuvalu) - och jag har för mig att det är nån till.
Afilias som driftar .info har även .AG (Antigua and Barbuda), .BZ (Belize), .HN (Honduras), .LC (Saint Lucia), .MN (Mongolia), .SC (Seychelles) och .VC (St. Vincent and the Grenadines).