Citat:
Ursprungligen postat av stuckish
1. Vad innebär @ och * egentligen när man har det som subdomän? Är båda wildcards eller? Eller har @ nåt med e-post att göra? Ska man ha * eller @ när man lägger upp MX records? Är hopplöst att googla på * och @ därför jag är lite lost 
|
@ är själva domännamnet
* är wildcard-subdomän
@ matchar enbart domännamnet (exemple.com) och inga subdomäner.
* matchar alla subdomäner som inte är uttryckligen angivna.
Citat:
Originally posted by -stuckish@Jun 12 2008, 13:33
2. LoopiaDNS har nån option där det står typ "Synkronisera .mindomän.se med www.mindomän.se". Vad innebär detta egentligen? Det går nämligen inte att kryssa ur den.
|
Det är ingen toggle i sig utan den gäller enbart för den ändringen som du ska göra (och är alltid förvald).
Om du har den ikryssad när du gör ändringen så görs den både på domännamnet och www-subdomänen.
Om du inte har den ikryssad när du gör ändringen så görs den enbart på den delen som du är inne på (antingen domännamnet eller www-subdomänen).
Citat:
3. Jag har reggat en .com domän på Binero och skulle vilja byta registrar (alltså så jag sköter dns hanteringen för den hos loopia), hur gör man detta. Ringa binero eller?
|
Hör av dig till Binero först för att få fram EPP-koden ("auth code"). Hör sedan av dig till
[email protected] med den koden tillsammans med kundnumret för kontot domänen finns i hos oss (du behöver alltså först lägga till domänen i ett konto hos oss om den inte redan är där).
Citat:
Ps. Kommer ni åt http://ohsohightech.se nu fresten? Jag kommer åt den hemma men inte på jobbet. Nån som kan luska ut vad som är knas?
|
Jag får fram följande:
Kod:
Nameserver: ns3.loopia.se.
Nameserver: ns4.loopia.se.
Mailserver(10): an-in-f27.google.com. (209.85.133.27)
Mailserver(10): an-in-f114.google.com. (209.85.133.114)
ohsohightech.se: 83.140.44.18
www.ohsohightech.se: 83.140.44.18
Wildcard-subdomänen verkar också peka på samma ip-adress: 83.140.44.18
Och ja, jag kommer in på hemsidan och får upp någon information om "Microsoft ska fixa Enterprise 2.0".
Citat:
Ursprungligen postat av stuckish
Ska man kunna köra nslookup mot ohsohightech.se om man har sitt A record pekat mot *.ohsohightech.se?
|
Ja du kan alltid köra nslookup mot ett domännamnet som existerar och är korrekt konfigurerad. Om du har en A-pekare inställd för @ så kommer man få fram den, men i annat fall får du också fram övriga inställningar som är inställda för domänen, exempelvis NS, MX och TXT.