Citat:
Originally posted by jomper@Jun 12 2008, 09:51
De flesta större företag tillåter inte användare att installera massa mög på sina datorer heller. Och det går mer och mer åt det hållet, att låsa ner datorerna. Då kommer bankid inte gå att använda på jobbet för dessa användare - något som funkar utmärkt idag eftersom java brukar ingå som en basapplikation.
|
Ja, men efter ett samtal med deras tekniska chef idag fick jag reda på att man kommer kanske i framtiden att ha en bärbar lösning. Man kommer ha ett speciellt simkort i sin mobil och genom att få mobilen att "prata" med datorn kommer man kunna att komma åt sin datorbank eller myndighet med hjälp av BankID.
:angry:
Den tekniska chefen tror verkligen själv på denna lösning, men vet inte när den kommer och FORTFARANDE har man inte insett att alla deras "lösningar" på att man kan använda BankID (efter mitten av 2009) utomlands, på jobbet, under semestern mm., har krav på att man måste på något sätt kunna administrera den datorn man sitter vid - vilket man inte kan på mångfa ställen, som caféer.
Ett annat utmärkt, skrattretande, svar var: "Om du tar med din bärbara dator ....".
Min respons var: "Ja, jag vet. Jag kan ju också packa ner min stationära dator .....".
Då skrattade hon lite.
Typiskt är att när javalösningen försvinner juni 2009, kommer det inte (med den man vet idag) finnas en lösning som inte har många "OM" som krav ...
Undrar hur många svenskar på semestern, på resa överhuvudtaget, kommer att påverkas av detta från och med nästa sommar????