Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-11, 10:00 #16
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Wojt - det finns alla anlednign till oro med den övervakningspanik som råder i vårt "öppna" samhälle. Än så länge är risken för repressalier relativt liten även om man uttrycker obekväma åsikter, men tyvärr finns ingen garanti för att detta skall förbli fallet.

Se bara på det land där paniken uppstod och spred sig ifrån - USA, där övervakning är legio, trots att man i landets lagstiftning uttryckligen förbjuder den (utom i jakten på "terrorister", och tolka nu inte citationstecknen som att jag inte tror och vet att det de facto finns terrorister, utan som att de är försvinnande få i västvärlden).

Echelon är dessutom i första hand ett signalspaningssysteme med internetkoppling. Europeiska internetanvändare som ej kommunicerar med USA berörs sannolikt ytterst marginellt av Echelons övervakning... Ännu en anledning att inte använda Gmail och Hotmail och annat USA-baserat bjäfs ;-)

KarlRoos - tyvärr är det nog så att vad Piratpartiet säger och det katten släpar in har samma betydelse för utvecklingen inom svensk säkerhetspolitik. Dock läste jag på den av dig länkade sidan. "Nätverket Stoppa FRA-lagen är en partipolitiskt obunden, löst sammanknuten samling av organisationer och privatpersoner med gemensamt mål att stoppa införandet av allmän avlyssning av svenska folket." Det låter i vilket fall bra och för en gångs skull, även om Piratpartiet står bakom, är jag beredd att skriva under.