|
Supermoderator
|
|
Reg.datum: Nov 2003
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Nov 2003
|
Var inga problem att lösa in utbetalnings-checken från Google på Föreningssparbanken. Var tvungen att sätta in direkt på konto eftersom det dröjer en vecka innan pengarna finns tillgängliga/insatta. Växlingskursen på dollarn är enligt aktuell kurs (idag), dagen jag först lämnade in checken till banken. Avgiften för deras pappershantering med inskick av handlingarna till Citibank tog de 125 SEK för (min check var på under 5000kr - om det nu har någon betydelse, vilket inte nämndes något om för mig - står endast att "Överstiger beloppet per check 150.000:- fyll i Bl 1012 och sänd med del 1"). Hursomhelst, ungefär samma avgift som Nordea då.
Fick dessutom skriva under på: "Säljaren är skyldig att till Banken återbetala checkbeloppet i det fall Banken inte erhåller betalning för checken från trassatbanken." Dvs, om man får pengarna efter en vecka men de i sin tur inte får ut beloppet så måste man betala tillbaka beloppet. Stod inget om någon straffavgift. Tilläggas kan också att det bankkontor jag var till idag var inte i samma stad som jag ursprungligen öppnat bankkontot (dvs annat clear-nr t.ex.).
Skulle man däremot ha mottagit en utbetalning från en privatperson (från utlandet) enligt samma sätt så skulle de varit tvungen att göra någon kreditupplysning eller dyligt som skulle kostat mer (som jag förstod det).
Edit.
Hon föreslog att man skulle be att få pengarna direkt insatta på bankkontot istället eftersom avgiften då 'endast' skulle vara 60-65kr ist för 125kr. Förklarade för henne att det lilla bolaget Google Inc. inte hade möjlighet till sådana rutiner ännu....
|