Ämne: Äganderätt
Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-08, 22:03 #27
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Weaver@Jun 5 2008, 22:04
Gustav:

Om det nu är så självklart att beställaren alltid ska ha äganderätt på det skapade. Varför står det i Avtal 90, som är IT företagens standardavtal då att "Programprodukterna upplåts med en icke exklusiv nytt-
janderätt för kunden. Detta innebär att upphovsrätten kvarstår hos leverantören"
Egentligen kan jag inte besvara din fråga, utan att ha läst avtalsmallen. Men jag skulle gissa på att den är utformad på ett sätt som gagnar säljaren (konsulten). Det är självklart att det är bekvämt för dig som säljare om du enligt avtalet både kan äta kakan och ha den kvar.

Ta en titt på avtalen som du får av Google Adsense, försäkringsbolagen, telefonoperatörerna, SEO-bolagen, mm. Ett standardiserat avtal innebär nästan alltid att kunden blir överkörd och nästintill rättslös (privatpersoner har dock konsumentköplagen som skydd). Jag tror absolut inte att IT Företagen skiljer sig åt på den punkten. Eftersom Svensson aldrig verkar läsa avtal ordentligt, så uppstår det ändå inga frågor eller invändningar när det är dags att signera papper.

Man ska vara medveten om att avtalslagen är dispositiv. Det mesta som står i ett avtal är alltså sådant som inte stämmer överens med det som står i lagboken. Är man överens med det som står i lagboken kan man nämligen utlämna punkten ur avtalet. Tyvärr så tittar vi svenskar lite för mycket på amerikanska tv-serier och därför så dyker punkter såsom force majeure upp titta som tätt i alla fall.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat