Ämne: Jurister...
Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-06, 11:03 #10
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Det här har varit upp tidigare här på WN, men i en liten annan kostym, men jag kör (ungefär) samma svar som då:

Jag har en bakant som är advokat och enligt honom är det stor skillnad. Juridik handlar om att kunna sätta sig in i stora mängder fakta fort och att dessutom förstå & komma ihåg det mesta. Därför är det så att de flesta som gör bra ifrån sig på juristlinjen har just de egenskaper som komemr göra dem till bra jurister. De som gör bra ifrån sig på universitetet kommer få de mest eftertraktade "tingsplatserna" (dvs praktiken på tingsrätten som väl är krav för att bli advokat). De som suttit på de bästa tingen får generellt sett jobb på de mest eftertraktade advokatbyråerna.

Det finns alltså en naturlig karriärväg där "de bästa" förr eller senare hamnar på en liten grupp av advokatbyråer, säg de 3-4 största i landet. Och eftersom alla vill jobba där är urvalet stenhårt. Min vän som jobbar på just en av dessa byråer brukar titt som tätt spy galla över alla mindre (främst byråer med 1-2 jurister) byråer som i sina inlagor brukar ha rena faktafel. Han får ganska ofta kännslan av att många av dessa firmor driver processer åt sina kunder för att tjäna pengar trots att det är kört. Min vän avråder alltid sina klienter att gå vidare när han tror det är kört och minimerar således kostnaden för kunden eftersom hans arvode blir mindre.

Så the bottom line - min erfarenhet (jag har inte anlitat bara min vän) som styrkas av utsagor från en advokat som ser saker inifrån (och som inte har någon anledning att ljuga för mig) är att när det gäller advokater får man vad man betalar för. De stora firmorna är dyrast (per timme), men de levererar också en bättre tjänst eftersom de är mer måna om sitt rykte och har ett stort antal jurister specialicerade på olika saker som kan hjälpas åt för att göra det som är bäst för dig som kund.

Och även om firmorna är stora så är det aldrig några problem att från början säga "vi har lite dåligt i kassan, jag tror inte vi kan betala mer än 10 av dina timmar", ja då gör det vad de kan på den tiden och jag har alltid varit nöjd med resultatet.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat