Ämne: Äganderätt
Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-05, 16:12 #19
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by Gustav@Jun 5 2008, 14:40
Vad jag menar är att avancerade system som tagit hundratals timmar att utveckla och som uppdragsgivaren lagt stora summor på, inte borde kunna kopieras och säljas igen av programmeraren. Här lägger jag ner hundratusentals kronor på programmering och så säger folk att programmeraren kan sälja allt till någon annan för en hundralapp... Jag hoppas verkligen att ni har fel.
Tyvärr är det inte så svartvitt. Även om det är ett stort och komplicerat system så består det ju av en massa enkla små snuttar och det är ju lite hopplöst att avtala exakt vilka rader som kunden äger och vilka som utvecklaren äger.
Ger man bort upphovsrätten till hela systemet så skulle det innebära att utvecklaren för framtida jobb skulle behöva skriva om en massa funktioner och försöka göra dem på ett annorlunda sätt än vad man normalt skulle gjort. Även om projektet är helt orelaterat så är det ju ofta mycket kod som kan vara identisk.
Det håller inte som frilansare i långa loppet att hålla på med den typen av avtal helt enkelt.

Om man skall göra jämförelser med en snickare så tycker jag det är mer som om du skulle kräva att snickaren lovar att inte erbjuda andra kunder t.ex. en viss typ av fog som på en möbel du beställt.
Givetvis skall han inte ta din design och sälja den vidare till tredje part på eget bevåg, men det innebär inte att du skall ha ensamrätt på alla processer som han använt sig av för att skapa den produkt du beställt.

Skulle du få som du vill och alla utvecklare skulle ge bort upphovsrätt skulle det inte bara bli betydligt dyrare att få saker utvecklade men de skulle även bli bedrövlig kod.
Du kan tänka dig hur t.ex. en klass för databasanslutning ser ut då man har behövt skriva om det så att den är unik en 100 gånger.

Om du oroar dig för att en utvecklare skall sälja vidare hela kodbasen till konkurrenter så är inte enda lösningen att du får upphovsrätt till själva koden.
Normalt brukar mina kunder kräva ett NDA för större projekt, vilket gör att det vorde ett kontraktsbrott om jag skulle sälja vidare själva systemet och annars kan man som jag nämnde helt enkelt avtala att utvecklaren inte kan sälja system med samma funktionalitet på ett visst antal år.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat