Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 5 2008, 15:29
Det är sällan det finns en enda universallösning som alltid är rätt utan man får ofta väga fördelar mot nackdelar utifrån sina förutsättningar, vilket de här som pysslar med databasdesign vet mer än väl.
|
Det är precis det den här tråden handlar om. Självklart finns både id och class av en anledning men när jag själv väger fördelar mot nackdelar när de gäller att lära en nybörjare om selectors så kommer jag fram till att det är lättare att prata om endast en av dem, för den som ska lära sig's skull. Jag tänkte "Jag vet väl att det inte är 100% rätt att bara använda class eller id, men i 99% av fallen funkar det ändå. Eller hur?". Men då kom viktigpetter-fingrarna fram och sa att "nej, så gör minsann inte proffsen", utan att ha vägt fördelar mot nackdelar.
Angående många olika element skulle jag hellre "cluttra" min CSS istället för HTML men det kanske är en smaksak (<- Läs: det är det tamefan inte, du skall ICKE ha CSS inne i din HTML, men om jag säger det så låter jag som en viktigpetter så jag struntar i det).