Ämne: Äganderätt
Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-05, 14:40 #18
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Sedan tycker jag det är fel att jämföra detta scenariot med fysiska saker. Hittills i tråden har det kommit upp ett mjölkpaket-fall och ett snickar-fall. Kod är ju immaterielt. Det vill säga, det går att kopiera i all oändlighet utan vidare ansträgning. Som snickare kan ju jag inte ta en kopia på huset jag precis byggt och på 1 minut uppföra det på en annan plats. Det vill säga två olika saker, materiellt och immateriellt.
Jag håller med om att liknelser med materiella ting inte är helt korrekt. Vi kan då istället jämföra med design. Om du betalar en designer för att ta fram en design till ditt forum (låt säga vbulletin), tycker du då att det är ok om designern säljer samma design till ett flertal andra personer? Eller lägger upp designen som ett gratis template, så att alla som vill kan ladda ner det gratis.

Du betalar 10k för en design och en vecka senare så finns samma design tillsalu här på WN. Jag vet inte vad lagen säger om detta, men enligt min moraluppfattning så är det helt fel. Ännu värre blir det enligt mig om vi tar en logotyp som exempel.

Citat:
Jag som sitter och kodar lite vill ställa en fråga.

Vad i koden är det ni anser att man kan plagiera? Om jag kodar följande bit:

<%
X = 0
Do until X = 5
X = X + 1
bildX
Loop
%>

Om min nästa uppdragsgivare vill ha en likadan applikation som visar fem bilder på deras startsida. Får inte jag använda mig av samma kodrad igen då eller? Det finns inte sådär supermånga olika sätt att skriva följande kod på nämligen.
Det där är så pass enkelt att det inte kan uppnå verkshöjd. Varken du eller din uppdragsgivare kan få äganderätt till den lilla biten kod. Har du en uppsättning av små stycken kod för olika enkla funktioner, så är det fritt fram för dig som programmerare att återanvända dig av koden gång på gång.

Vad jag menar är att avancerade system som tagit hundratals timmar att utveckla och som uppdragsgivaren lagt stora summor på, inte borde kunna kopieras och säljas igen av programmeraren. Här lägger jag ner hundratusentals kronor på programmering och så säger folk att programmeraren kan sälja allt till någon annan för en hundralapp... Jag hoppas verkligen att ni har fel.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat