Flitig postare
|
|
Reg.datum: Aug 2006
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Aug 2006
|
Lite tankar.
Om jag har förstått det rätt, om man inte har ett formellt avtal mellan beställare och utvecklare, så äger utvecklaren koden (copyright, upphovsman) oavsett om beställare har betalat för utvecklingen eller inte. Beställaren får automatisk nyttjanderätt av den färdiga produkten. Men han betraktas inte som upphovsman. Så jag uppfattat det, kan ha fel....
Om beställaren vill ha något mer än nyttjanderätt, dvs äga allt det utvecklandet (konstruktioner, arkitektur, bibliotek, slutprodukten mm), så tror jag detta måste stå specifikt i avtalet. Att full äganderätt (copyright, upphovsman) skall övergå på beställaren.
Däremot är det inte så kul som programmerare att behöva ge bort sin äganderätt till koden man skrivit. Det betyder ju att bibliotek man brukar använda, funktioner och speciella konstruktioner (designmallar mm) övergår på kunden och man måste skriva om dem eller licensera tillbaka de från kunden man precis gav äganderätt till.
Sedan tycker jag det är fel att jämföra detta scenariot med fysiska saker. Hittills i tråden har det kommit upp ett mjölkpaket-fall och ett snickar-fall. Kod är ju immaterielt. Det vill säga, det går att kopiera i all oändlighet utan vidare ansträgning. Som snickare kan ju jag inte ta en kopia på huset jag precis byggt och på 1 minut uppföra det på en annan plats. Det vill säga två olika saker, materiellt och immateriellt.
Problemet är att om jag exempelvis utvecklar en webbshop till en kund, kunden får full äganderätt. Nu kan den kunden helt plötsligt börja duplicera den koden och starta ett företag kring detta och sälja vidare koden och produkten till andra. Där försvann mitt levebröd. Därför är det viktigt i sitt avtal att skriva att det utvecklade (resultatet) bara får användas för eget bruk.
Tänk också på patentfrågan, vad händer om du utvecklar en produkt och gett bort äganderätten. Kund ser en speciellt konstruktion i din kod som är patenterbar. Då är det fritt fram för han att patentera den och licensera ut den fast du har kommit på den konstruktionen.
|