|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: May 2008
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: May 2008
|
Som tidigare sagt man får vägra sälja om det inte är olaga diskriminering. Man använder just "olaga" för att markera att man inte får göra skillnad utifrån kön, etnicitet, sexuell läggning och hög ålder tror jag kommer.
Däremot finns det laglig diskriminering. Man kan vägra folk medlemskap i en HD-klubb om man inte har HD (Minns ni Hassan!) Likaså att vägra sälja både tjänster och produkter på andra skäl än ovan. Jag vet folk som inte säljer sina tjänster till vissa politiska organisationer och att inte sälja till strulande kunder är mer än väl en laglig diskrimineringsgrund.
Apropå folk som inte betalar eller vill lämna tillbaka/inte hämta ut saker. Visst tror jag att det finns en del som bedrar eller jävlas men det stora flertalet tror jag inte gör det. Har en person i bekantskapskretsen som alltid överkonsumerat, lånat och strulat med betalningarna. En i övrigt mycket trevlig person men .... Problemet är att i köpsituationen tror personen att det är rätt sak/att pengarna kommer att finnas. Jag vet inte hur många konstiga historier jag hört under årets lopp men det är ingen elak person. Tyvärr, är även de ute på nätet och "frestas" och eftersom man är så anonym och det finns så många ställen att handla så drar de själva på sig massor av skulder och ställer till problem för e-handlarna.
Är det "genuina felhandlare" så blir de troligen först väldigt arga (känner sig kränkta) om de stängs av för att i nästa minut (email) konstatera att det nog är helt riktigt. Den person jag känner får t ex inte handla på öppet köp i ett antal affärer - det har vid varje beslut varit stora uppträdande som sedan vänts till "det kan man ju förstå för hur skulle det se ut om alla gjorde så". Jag tror att det bästa både för personen och ehandlaren är att sätta stopp så tidigt som möjligt - ju mindre skulder det blir ju bättre är det för alla.
Jag försvarar inte dessa personers handlande men att göra dem alla till imbicilla och elaka idioter är för enkelt.
PS Klein, gäller din vägran hela Rosengård, även den del som är bostadsrätter?
|