Ber jag min programmerare (som jobbar på konsultbasis) att tillverka en modul till min e-shop så förväntar jag mig ensamrätt till den. Skulle samma modul dyka upp till försäljning på Blocket en vecka senare så skulle jag se mig om efter en annan programmerare.
Jag har aldrig funderat över de här frågeställningarna tidigare. För mig är det en självklarhet att jag äger kod (och design) till min e-butik, mina tjänster och mina webbsidor – även om en konsult eller anställd har knackat ihop varje bit åt mig. Undantaget är väl om konsulten har använt sig av opensource eller en gammal befintlig lösning.
Det här måste jag kolla upp närmare. Det verkar helknäppt om jag som uppdragsgivare ska betala för utvecklingen av någonting, som jag sedan inte äger. Sedan är det en helt annan sak om konsulten återanvänder bitar i koden eller använder sig av gamla trix när han gör ett jobb åt en annan kund. Men äger han verkligen arbetet som jag har betalat för?
Citat:
Om du skall ge exklusivitet så är det ju just den lådan du säljer, räkna in de antalet timmar i projektet, dvs istället för copy-paste-kundvagn på 4 timmar så är det de 50 timmar det tog att bygga den första gången + fem iterationer av testning och buggfixning.
Exklusivitet = det verkliga priset för utvecklingen.
|
Ja, precis. Betalar jag för arbetet så måste ju produkten därav tillfalla mig. I nio fall av tio så bygger mina moduler, script, webbsidor mm, på idéer och specifikationer som jag har skapat. Ofta tar det längre tid att arbeta fram hur systemet ska fungera, än att sedan koda det. Just nu jobbar vi på ett nytt seo-system för hantering av content. Det verkar befängt om programmeraren skulle få sälja systemet vidare till andra sen, medan mitt eget företag bara har nyttjanderätten därtill.
För mig är en programmerare ungefär som en snickare. Han bygger huset enligt mina instruktioner. Och därefter menar Grazzy (och lagen?) att snickaren äger huset, medan jag bara har rätt att leva i det?
Jag skulle i alla fall aldrig skiva på något avtal där alla mina idéer och projekt tillfaller programmeraren så snart de har förverkligats i kod. Sen struntar jag som sagt i om programmeraren använder sig av delar för att underlätta sitt eget arbete tillsammans med andra uppdragsgivare i framtiden.