Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-04, 18:14 #10
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by klein@May 30 2008, 07:36
...
...
SIP telefoner är billiga idag, man får telefoner från 500:- och uppåt, mobiler byts ju ut lite då och då, då kan man lika bra förse folket med 3G och WLAN mobiler som Nokia N96 och motsvarade på mobel från Ericsson.
...
...
Personligen har jag labat lite med SIP samtal över 3G, det fungera, men allders för mycket barnsjukdomar fortfarande för att kunna använda av kleti och pleti.
Jag gjorde ett studiebesök hos en operatör och inser nu att nätverkstopologin för företaget (köparen) inte var så komplicerat som jag trodde.

Det jag inte riktigt hajar är det här med mobiler. Med en mobil som har WLAN då kan man ringa gratis på publika WiFi zoner. Med 3G som är ett WAN nätverk då måste man ju ha abonnemang hos 3 eller liknande för att koppla upp sig annars får man ingen användning av SIP mjukvaruklienten.

Vad är då vitsen med att köra SIP till en ip-telefoni-operatör om man först måste gå igenom en 3G operatör som 3 först? Det känns lite som tårta på tårta. Tjänar man verkligen på telefonikostnaderna med hjälp av en 3G mobil?

Förstår inte riktigt 3G's användbarhet i den här kedjan :blink:
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat