Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-03, 13:20 #48
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det jag gillar med vista är minneshanteringen och den förbättrade garbage collectorn. Trådar och minne recyclas på ett bra sätt till skillnad från XP där minnesläckor åt lite minne här och där som tvingade en till omstart mer frekvent (observera; inte OFTA men mer FREKVENT). Nu kan man sitta med minnesintensiva program öppet, i mitt fall oftast 2st Visual Studio, SQL Management studio, ofta också Photoshop samt några webläsare. Även om minnesåtgången kanske ligger på 45-60% (av 3GB möjliga) så kan det hända helt plötsligt att OS'et släpper 10% trots att du kör samma applikationer i ungefär en månads tid (utan omstart).

Själv så hybernerar jag laptopen 1 gång om dagen och startar endast om den kanske 1 gång i månaden, men detta endast "för att det känns bra", inte för att jag behöver det.

En bekant till mig beklagade sig över hur mycket minne Vista sög åt sig. Efter att jag frågat honom ett flertal gånger vad HAN ska med minnet till (till skillnad från datorn) så började han förstå att det kanske är bättre att OS'et hanterar minnet än att han gör det.

Dessutom så "crashar" den program på ett bättre sätt (om det nu är möjligt hehe), där ett program inte plockar med sig andra program i samma smäll.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat