Citat:
Originally posted by clonix@Jun 2 2008, 17:05
Äntligen flera som ställer sig till den lite kritiska delen av det hela! 
1) Över min döda kropp att jag kommer betala några 12 k/år
"Det som vi alla har enats om är att slutkunden skall få statistik mailat från Adwordssystemet minst 1 gång per månad, och den skall innehålla alla de nyckeltal som kunden behöver för att kunna veta om de är nöjda eller inte d.v.s sökordet, Vistningar, Cpc, kostnad, medelposition."
Dags att tänka om kanske?
En mycket stor del av mina kunder & säkerligen arbetsgruppens och många andras kunder..
Sk!ter blankt i CPC, PPC EPC och BLA BLA BLA! dom är inte ens intresserade av det.
Dom köper en tjänst av oss och förväntar sig att det skal fungera.
Ärligt talat hur har ni tänkt?
Kunden är väl för f-n den SÄMST lämpade att avgöra om en adwords-rapport är bra!
Vem ska Utbilda kunden i alla begrepp och förkortningar och adwords-funktioner så att denne kan se bland alla siffror och CPC och CPC osv. och säga....
"Det har gått riktigt bra på Adwords denna månad!"!?!?
Edit:
Sen skulle det vara rätt kul om ni kunde definera vad som krävs
för att kunden ska "vara nöjd eller inte"....
Dont get me wrong here...
I dagsläget har jag en genomgång 1 gång i månaden
med samtliga kunder och det blir en "light-rapport"
I 95% av fallen har kunden redan från start satt en maxbudget/månad.
Vi går igenom hur vi ligger i förhållande till den...
Vilka sökord som går bra/mindre bra....
Har kunden fått några nya produkter/tjänster så vi kan lägga till fler sökord? mm.
Detta räcker oftast väldigt lååångt...
Åter igen hur ska en kund kunna avgöra bland alla cpc, ppc % osv
kunna avgöra vad som är bra eller inte!?!
Finnmera: Hur avgör ni själva om en "adwordsmånad" är lyckad
för en kund eller inte?
VÄND på steken istället!
Skapa en nämd dit man kan ANMÄLA företag som man tycker skött
sig illa inom seo/sponsradelänkar etc.
|
Jag vet inte så mycket om dig men om du inte är en stark pessimist av naturen så börjar jag få känslan av att du kanske är rädd för att detta skall bli en standard som slår igenom och blir känt på marknaden och att dina kunder frågar efter liknande från dig.
Att vi i detta startläget inte har fått klart SEO konceptet utan bara transparansen på Sponsrade länkar har flera anledningar
1) Swedma måste tillförskaffa sig kunskaperna som är nödvändiga för att kunna skilja på om ett förslag är till för slutkundernas bästa och inte bara är egenintressen från bolag som vi.
2) För inte så länge sedan uppdaterades Google guide lines med innehållet att man får inte köpa inlänkar för att endast höja pagerank och då enades vi i gruppen att inte gå ut med det lilla vi hade fixat då risken var stor att det skulle bli fel då, vi kontaktade även Google och bad dem att kolla på hur vi i gruppen jobbade med SEO och om de hade några synpunkter, men till min förvåning så har de såvitt jag vet inte tagit den chansen att styra upp oss än, men kontakten fortgår.
Visst kan man ha synpunkter på att ge Google detta spelrumet då de antagligen hellst bara vill att slutkunderna köper Adwords men då de är så stora på söket idag så måste man säkerställa för slutkundens bästa att man följer deras regler och att slutkunden inte råkar illa ut där.
Men vi kommer att få till allt detta med då vi har ju alla leverantörerna med oss på mötena förutom då Google som i startläget nöjer sig med att få info och lite case på vad som sker om någon bryter mot reglerna, jag hoppas dock att de hoppar på fysiskt snart och tar sitt ansvar som den ledande parten.
Jag kan ge dig rätt i att de flesta av våra kunder orkar eller bryr sig inte om att titta på rapportmallarna de får via mail från Adwordssystemet hur det är med de andra företagena i gruppen kan jag givetvis inte utala mig om.
Men för vår del så beror det nog mest på att de litar på oss efter en tids testande mm.
Visst är det som så allt som oftast att kunderna inte kan så mycket som vi i branschen stämmer ju, men jag hoppas för din skull att dina kunder inte läser det du skriver.
Oavsett om du som är så kunnig tycker att du har gjort allt rätt och att det är kvalite med i alla leden så vad är det värt om inte slutkunden tycker eller fattar att det är så ?
Och utbildningen är ju en del i det som de betalar för.
Det är så i vår värd på gott eller ont att man måste utbilda kunderna så att de förstår skillnaderna och hur de skall kunna mäta framgång eller inte.
Men att kunden kan efter kort utbildning själva avgöra om de kan/skall vara nöjda om de får ALLA nyckeltalen via statistiken kan man lätt räkna ut att de kan då det knappast är raketvetenskap eller ?
Min gissning till varför vi i Swedmagruppen till skillnad från TS gruppen har fått med oss leverantörerna så pass bra är att om transparansen slår igenom så kommer fler slutkunder förstå att anledningen till att de kanske inte blev nöjda inte hade med leverantören att göra utan det var en tredje part som inte gjorde rätt.
Det innebär ju isåfall att de testar antingen annan tredje part eller köper själva, det är min teori.
Tror du att alla dem som slirar lite lätt på saningen och som antyder att dem ringer från eller för Google och som säljer fasta klickpriser lär hoppa på en revidering med alla nyckeltalen mailade till kunden ?
Sist så till frågan om vad FinnMera tycker är bra kvalitetsmått för Adwords så är risken stor att det faller under egenreklam men eftersom du bad om det så kör vi.
Ny kund får först hjälp med
1) att få statistikprogrammet Analytics installerat på sin hemsida med aktiverat målmätning (givetvis anpassat till kundens verksamhet/önskemål) så att de kan följa varje sökords ROI/värde via eget inlogg om de så vill.
2) förslag på vilka sökord och fraser som de bör synas på Google med när någon söker på dem och givetvis informativa/lockande texter som bär ut kundens fördelar så att det leder till ett klick/besök.
3) se till att kunden har synbarhet 1 - 3 på Google så att kunden verkligen får optimal synbarhet för "De rätta sökarna"
Eftersom vårt jobb i detta läget är att förmedla de rätta sökarna som representerar de som våra kunder vill få en chans att kommunicera/sälja till så är kvalitetsmåttet helt enkelt CTR d.v.s hur många av dem rätta som söker på Google lyckas vi förmedla till våra kunder.
Men i nästa tjänst om kunden vill ha mera effekt eller bara rentav vill försöka att minska på pengarna till leverantören Google för Adwords så kommer sökoptimeringsbiten in och här tittar man även på hur hemsidan kan leverera mera/bättre ur användareperspektiv förutom då självklara placeringar på vanliga träfflistan på sökmotorerna.
Anledningen till att jag tar upp SEO som sista steg är att innan vi får det förtroendet från kunden så är vi inte ansvariga för hur de rätta besökarna konverterar på deras hemsida.
Så ett par sista frågor till dig är om detta med att vända på steken som du skriver
1) vem skall man anmäla abuse till
2) tror du att de jobbar utan intäckter för nerlagt tid på kuncase och skaffar sig nödvändiga kunskaper.
3) om de nu inte kräver pengar kan man då lita på att det inte finns egenintresen någonstans då ?
Om du vet vem och tror att de jobbar ideelt och utan risk för egenintressen så ser jag fram mot en fortsatt dialog med dig om detta.
Mvh
Johan