Visa ett inlägg
Oläst 2008-06-01, 21:13 #6
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
En uppdatering: Google Maps API har en funktion för att omvandla en gatuadress till en koordinat. Daniel.st länkade till ett inofficiellt Maps-API som gör det motsatta: mappar en koordinat till en adress, vilket är mer imponerande än det förra, men för mina syften behöver jag bara få fram koordinater som motsvarar en adress som användare skriver in.

Jag har dock två problem med Maps: ett tekniskt, och ett juridiskt. Förhoppningsvis kan klokare människor än mig bidra med några tankar.

Först tekniskt: jag skulle vilja kunna hitta gatukorsningar, ex. "kungsgatan/sveavägen". Maps förstår inte den inputen, men nån som är mer intelligent än mig kanske har en smart lösning på hur man kan göra ändå? Om man exempelvis kunde få ut en yta som täcker en gata istället för en koordinat för gatans mitt borde man kunna räkna ut var två gator skär, alltså var korsningen är. Men jag kan inte hitta en sådan funktion i API-dokumentationen.

Juridiskt är däremot mer knepigt: i TOS för Maps API står det klart och tydligt att API:et bara får användas för tjänster som är tillgängliga för allmänheten utan avgift. Men hur ser det ut om man tillhandahåller en tjänst som visserligen är kostnadsfri, men bara kan nyttjas av någon som abonnerar på en annan tjänst? Och kan man tillhandahålla andra sätt att komma åt tjänsten som kostar pengar, om det går att komma åt den kostnadsfritt? Det här ska så klart en kompetent jurist få svara på om vi faktiskt tänker använda Maps, men vad tror kryptojuristerna här?

Edit: det verkar som om det är helt förbjudet att använda Maps funktion för att omvandla adresser till koordinater om koordinaterna inte ska användas för att styra en Maps-widget. Källa: http://code.google.com/support/bin/answer....180&topic=12266
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat