Visa ett inlägg
Oläst 2008-05-31, 06:57 #13
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Clonix irritation är lite svår att förstå, genom att samarbeta mellan företag uppnår man naturligtivs styrka, både mot marknaden och internt inom företaget/organisationen. Ett bra exempel på detta är ju Gnosjö i SMåland där industriföretagen har en mycket lång tradition av samarbete, trotts konkurrens. De går till och med så långt att de lånar ut personal till sina konkurrenter om konkurrenten t.ex. har problem med sjukdom etc.

Ett problem för det lilla företaget (till viss del större företag också, vilket vi har sett en hel del exempel på) är t.ex. SEO-företag med skickliga säljare som i säljer SEOpaket med halvsanningar. Ett exempel på säljteknik:

Säljaren ringer till ett utvalt företag, presenterar sej och pratar lite kring företagets verksamhet och börjar komma in på SEO. Företagaren förstår ju att det går att nå kunder via Google, men är osäker på hur.
Säljare föreslår att man kör ett paket med ett antal "viktiga" sökord som hon lovar skall placera företagets hemsida högt upp i Google. Det gör man också, men orden man har valt är utvalda för att vara enkla att optimera mot, inte för att de ger kvalitativ trafik till kunden, det ligger ingen verkligt seriös sökordsanalys bakom. Utan man väljer medvetet enkla ord eftersom man vet att när man sedan ringer företagaren så är hon nöjd. Det blev ju som säljaren lovade, kunden luras helt enkelt till att bli nöjd.

När säljare ringer nästa år för att "förnya" avtalet så skriver företagaren på rakt av. Avtalet bygger dessutom i princip på ett bedrägeri, eftersom ingenting behöver göras med kundens site. Den träffar ju bra på sina ord, och lär fortsätta göra så eftersom ingen som har gjort en vettig analys av sökorden någonsin skulle få för sej att optimera för just de orden... Kunden är iofs nöjd, men lurad, blåst och tvingas betala varje år för en tjänst som är slutlevererad för länge sedan och där ingen egentligen gör något, möjligen får kunden rankingrapporter som talar om att hon faktiskt träffar riktigt bra på "sina ord".

Lite långdraget det där, men ni hajar nog principen, oberoende organisationer som försöker skapa ordning i en bransch är bra. "Sköt dej själv och skit i andra" fungerar inte i längden, inte om vi vill slippa oseriösa aktörer, för de kommer inte att sållas bort så enkelt. Och om fler blir medlemar så kommer fler presumtiva kunder att uppmärksamma dem och de oseriösa företagen har att välja på att bli iseriösa, eller sluta med sin verksamhet. En win-win tycker jag.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat